U heeft nog geen toestemming gegeven om noodzakelijke cookies te plaatsen. Accepteer de nodige cookies om deze content te zien.
Kelly Detavernier
Gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen

Provincieraad 27 maart 2025 - Vraag van Anouk Speleers over de stationsomgeving in Harelbeke
Gepubliceerd op woensdag 9 april 2025
Op de provincieraad van 27 maart 2025 stelde provincieraadslid Anouk Speleers verschillende vragen over de nieuwe ruimtelijke studie over de stationsomgeving in Harelbeke. Hieronder lees je de integrale vraag en het antwoord van gedeputeerde Kelly Detavernier. Dit deel uit de zitting kun je volledig herbekijken via de bijgevoegde video.
Anouk Speleers:
Mevrouw de gedeputeerde,
In de gemeenteraad van 17 maart laatsleden besliste de gemeenteraad van Harelbeke om een studie te laten opmaken door de intercommunale Leiedal voor de stationsomgeving. Bovendien zal naast de NMBS ook De Lijn en de Provincie West-Vlaanderen meefinancieren in deze studie.
Het is belangrijk dat de provincie mee aan het stuur zit van deze studie, gezien de geplande fietssnelweg F7 er zal passeren. De exacte aantakkingen van deze F7 richting station moeten bepaald worden, maar vooral de relatie met het parkeerbeleid is belangrijk. Zullen we een deel van de parking kunnen innemen om een kwalitatieve omgeving te voorzien is bv. een belangrijke vraag.
Enkele jaren geleden, met name in oktober 2021, werd blijkbaar al beslist om een toekomstvisie uit te werken vanuit de stad, in samenwerking met Leiedal en de NMBS. Dit was toen groot nieuws waarbij de bevoegde schepen zich op de borst klopte. Ik stel vast dat deze visie 4 jaar later al moet herzien worden, of werd deze nooit gemaakt?
Onze vragen: Wat is de concrete doelstelling van deze nieuwe studie, en wat is de precieze rol van de provincie in deze?Wat is het aandeel van de provincie in de kostprijs, en wat is de voorziene timing?In welke mate wordt het werk uit 2021 nu overgedaan?Wat is de concrete doelstelling van deze nieuwe studie, en wat is de precieze rol van de provincie in deze?
Antwoord Kelly Detavernier:
Doel is om een integraal plan te maken van de stationsomgeving van Harelbeke. An de noordzijde van het station wordt gezocht naar een nieuwe en betere halteplaats voor de bussen van De Lijn. In het gebied is er ook een wachtplaats voor bussen nodig. Aan de zuidzijde, waar ook de F7 loopt wordt gekeken naar de mogelijkheden voor de vrachtwagenparking, welke ontwikkeling is hier wenselijkEr is ook een duidelijke vraag om het parkeren - zowel autoparkeren als fietsparkeren - in de volledige stationsomgeving te bekijken en te optimaliseren. Er wordt ook gezocht naar de ideale locatie voor deelfietsen en deelauto's te plaatsen
Voor de provincie is het belangrijk om de exacte ligging van de F7 te kunnen mee bepalen in dit masterplan. Op vandaag is het ook niet zo gemakkelijk voor de reizigers om juiste looplijnen naar enerzijds het centrum van Harelbeke, anderzijds De Gavers te vinden. Dit dient ook uitgeklaard te worden en is van belang voor de provincie. Tot slot is er aandacht voor ruimtelijke kwaliteit en vergroening waar mogelijk.
Leiedal is als preferentiële partner aangesteld door de stad Harelbeke voor de opmaak van het masterplan. Het masterplan kost 65.000 €. De provincie staat in voor een nominale vergoeding van 20.000 €. De samenwerkingsovereenkomst wordt geagendeerd op de provincieraad van april dit jaar. Ook de andere partners (NMBS, De Lijn) voorzien de goedkeuring tegen eind april. Harelbeke heeft de samenwerkingsovereenkomst al op de gemeenteraad van maart behandeld. Doel is om in mei 2025 van start te gaan en tegen april 2026 te finaliseren.
De samenwerkingsovereenkomst voor de opmaak van het masterplan stationsomgeving Harelbeke uit 2021 is nooit goedgekeurd geraakt bij NMBS. Het was dan een samenwerking tussen de stad Harelbeke en de NMBS. Ondertussen is het partnerschap uitgebreid met De Lijn en de provincie en is er goede hoop dat dit door alle partijen wordt goedgekeurd.