U heeft nog geen toestemming gegeven om noodzakelijke cookies te plaatsen. Accepteer de nodige cookies om deze content te zien.
Kelly Detavernier
Gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen

Provincie West-Vlaanderen zet verder in op realisatie van Guldensporenpad
Gepubliceerd op maandag 3 februari 2025
Tijdens de provincieraadslid van 23 januari 2025 stelde provincieraadslid en burgemeester van Zwevegem Isabelle Degezelle (CD&V) een mondelinge vraag over de missing links in het Guldenspoorpad, het fiets- en wandelpad op op de voormalige spoorwegbedding tussen Kortrijk en Ronse.
Bekijk het integrale antwoord van Kelly via deze video of lees het hieronder.
Bedankt voor uw vraag, collega Degezelle.
Als burgemeester weet u uiteraard dat de provincie veel investeert in de gemeente Zwevegem en hierover altijd terugkoppelt met het lokale bestuur. Ook op het vlak van fietsvoorzieningen werd in het verleden al heel veel geïnvesteerd, en de provincie zal dat ook blijven doen. Net zoals in de rest van onze mooie provincie.
De verdere uitbouw van het bovenlokaal fietsnetwerk is een prioriteit voor mij deze legislatuur, en ik heb trouwens volgende week een overleg met de bevoegde Minister over het fietsfonds en de Vlaamse middelen – die deze legislatuur nu eens naar West-Vlaanderen mogen komen (en minder naar Limburg of Antwerpen).
In de regio Zuidwest-Vlaanderen denk ik – naast het Guldensporenfietspad – trouwens ook aan de realisatie van de F7 – de fietssnelweg tussen Kortrijk en Waregem, waar wij zowel een PRUP opmaken als instaan voor de verwerving én realisatie van die F7.
Maar nu meer over het Guldensporenpad en uw concrete vragen:
De provincie werkt momenteel aan 3 dossiers langs het Guldensporenpad.
1.Voor de aanleg van de missing link in het wegvak N8-Langestraat zijn de grondverwervingen gebeurd en de procedure van de omgevingsvergunning afgerond. Het is de bedoeling om het ontwerp en de aanbesteding binnenkort (februari / maart) aan deze Raad voor te leggen, zodat we hiermee verder kunnen.
2.Tegelijk wordt ook een dossier voorbereid – in overleg met de Groendienst en de gemeenten – voor de heraanleg van diverse kruispunten en het aanleggen van grachten. Afhankelijk van omvang van dossier zal dit worden ingepland in het meerjaren-investeringsprogramma.
3.En tenslotte de realisatie van de missing link Kraaibosstraat – Stationsstraat in Moen:
In overleg met de gemeente is hier eigenlijk een ontwerp technisch volledig uitgeklaard en klaar met het oog op het aanvragen van de omgevingsvergunning. Zoals u weet, is het huidig ontwerp naar fietsveiligheid en comfort van aansluiting op de weg De Klijte, minder optimaal gezien het reliëf. Het is een steil pad, waardoor ook heel veel beton nodig is.
De provincie (Groendienst) heeft recent echter een aanliggend perceel kunnen verwerven, waardoor het ontwerp enorm geoptimaliseerd kan worden mits een beperkte verlegging.
Deze aanpassing – waardoor meer veiligheid en minder beton – wordt nu overlegd met het Agentschap Natuur en Bos, gezien de nabijheid van het habitatgebied van de Vaarttaluds.
Als ANB meegaat in het verhaal, kan het ontwerp aangepast worden zodat we begin 2026 een vergunning kunnen aanvragen. Dit zou voor zowel fietsers, landbouw en natuur beter zijn… Maar met ANB weet je nooit natuurlijk…
College Degezelle, de provincie gaat door met dit dossier. Daar mag u zeker van zijn.
Nét zoals de provincie ook de realisatie van een omleidingsweg steunt, die moet zorgen voor een vlotter en vooral veiliger verkeer in het interfluvium. Dit gaat over het gewestelijk GRUP ‘Optimalisatie van de N8 in het Schelde-Leie Interfluvium’. Een dossier dat u uiteraard ook héél goed kent en ook steunt, heb ik begrepen.
Het is uiteraard belangrijk dat het proces van het GRUP en het Guldensporenpad worden afgestemd op elkaar. Blij dat u dat ook aangeeft in uw vraag, mevr. Degezelle. Ik heb ook vernomen dat uw partij zowel lokaal als op Vlaams niveau de realisatie van die omleidingsweg via het GRUP prioritair wil behandelen, wat mij ook een goede zaak lijkt te zijn – ook voor natuur.
De provincie zal dit planproces van het GRUP uiteraard steunen, mits de nodige aandacht voor landschappelijke inpassing, flankerend beleid voor de landbouwsector én een veilig fietspad. Zowel het fietspad als de omleidingsweg zijn heel belangrijk in die regio en dat steun ik als gedeputeerde van planning én van mobiliteit.